مدیرعامل شرکت مادر تخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی گفت: تجاری سازی یکی از مهم ترین موضوعاتی است که دولت ها به آن می پردازند. با توجه به اینکه کشور ما یکی از سه کشور اول دنیا در حوزه صنایع دستی است می توانستیم این کار را به ظهور و بروز برسانیم.
«روح الله حسین زاده» مدیرعامل شرکت مادر تخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی در حاشیه شانزدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و سی و ششمین نمایشگاه ملی صنایع دستی در گفت و گو با میراث آریا، درباره چالش های کاری خود گفت: شرکت مادر تخصصی رسالت اقتصادی کردن فرایند در فضای حکمرانی را دارد. صنایع دستی به صورت سنتی در کشور ما در حال تولید عرضه و فروش بوده و از زمان استقرار دولت جدید نیز به دنبال تجاری سازی این مسئله بودیم. تجاری سازی فرایندی دارد که از بسته بندی، تولید و عرضه و مدل های اقتصادی و عرضه صنایع دستی به آن نگاه می شود.
او افزود: تجاری سازی یکی از مهم ترین موضوعاتی است که دولت ها به آن می پردازند. با توجه به اینکه کشور ما یکی از سه کشور اول دنیا در حوزه صنایع دستی است می توانستیم این کار را به ظهور و بروز برسانیم. چون هم صنعتگرها را در اختیار داریم و هم فضای بسته بندی و گمرکی و بازاریابی شبکه ای ما خودش را در این سال ها نشان داده است.
مدیر عامل شرکت مادر تخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی، گفت: مدل بسته بندی صنایع دستی امسال و در این نمایشگاه خودش را نشان می دهد، مدل تولید به معنای رفتن در صنوف مختلف را داریم و با توجه به اینکه همه ساختمان ها از صنایع رومی استفاده می کنند ما الان در فضایی رفتیم که از صنایع دستی ایرانی استفاده می کنیم البته که تمام این ها نیز باید تجاری سازی شود.
او افزود: موضوع بعدی بازاریابی شبکه ای و فروش است مثل تلفیق هنر که سال ها در این عرصه زحمت کشیده و این اقدام را انجام داده است. امروز هم نتیجه تلاش هایش را می بینید و خروجی اش در حوزه بین الملل به معنای ارزآوری خود را در بخش مدل ها پلتفرم ها و موضوعاتی که به این مسئله برمی گردد، نشان خواهد داد.
حسین زاده ادامه داد: با برگزاری این نمایشگاه استان های مختلف ایران هم می توانند در جهت تقویت و شناسانده شدن خود گام مهمی بردارند. وقتی همه این استان ها در این نمایشگاه کنار هم قرار می گیرند و محصولاتشان را ارائه می دهند متوجه می شویم تا ریزترین موضوع کاربردی ما در زندگی در حوزه صنایع دستی در شهرهای مختلف ایران تولید می شود.
او بیان داشت: مدل بسته بندی خیلی مهم است و برای ما در تجاری سازی و صادرات صنایع دستی طبق مصوبه هیات وزیران رایگان است اما برای بسته بندی آن هنگام خروج از گمرک هزینه ای دریافت می کنند. حالا در این نمایشگاه کپوبافی را گذاشتیم که یک صنایع دستی است که هزینه مرحله آخر را ندارد. متاسفانه مردم ما اینها را نمی دانند و ما موانع را از سر راه برداشتیم و در این نمایشگاه به مردم اطلاع رسانی کردیم.
مدیر عامل شرکت مادر تخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی همچنین افزود: دولت خادم ملت است و ما از مردم توقعی نداریم. آقای رئیس جمهور و مهندس سید عزت الله ضرغامی نیز در حال خدمت به مردم هستند و در تلاشیم بتوانیم اتفاق خوبی را برای مردم رقم بزنیم. در این راه به دعای مردم نیاز داریم که پر قدرت پیش رویم.